Polskie Start-upy dojrzewają – Wyniki raportu Startup Poland

Fundacja Startup Poland opublikowała swój coroczny raport „Polskie Startupy 2018”. Wynika z niego, że przedsiębiorcy coraz mądrzej podchodzą do innowacyjnych biznesów. Nie są to już studenci zapaleni do realizacji szalonego pomysłu, ale dojrzali właściciele firm, często z zagranicznym wykształceniem, przeważnie z doskonałymi umiejętnościami językowymi.

Kto tworzy polskie start-upy?

Z raportu wynika, że przeciętny start-upowiec w Polsce to 30-kilkulatek z dużym biznesowym doświadczeniem. Połowa założycieli start-upów spędziła za granicą dłuższy czas. Większość z nich skończyła studia techniczne lub zdobyła wykształcenie w zakresie nauk społecznych. Co ciekawe, to drugie wykształcenie kierunkowe przynosi większe sukcesy.

W analizie danych autorzy raportu podkreślają, że warto być start-upowcem z doktoratem. Dlaczego? Ponieważ przedsiębiorcy z wyższym wykształceniem osiągają większe zyski. Dzieje się tak, ponieważ naukowców bardziej interesuje rozwijanie produktu z zakresu technologii edukacyjnych – dziedzinami, w których dominują, jest analityka/ research tools/ business intelligence. Naukowcy również częściej sięgają po środki z programów PARP czy NCBR, częściej korzystają z akceleracji, czyli programów podobnych do tego, realizowanego w Parku Interior – Program Inkubator.

Zarabianie pieniędzy na drugim miejscu

Jak wynika z badań, motywacją start-upowców do zakładania własnego biznesu wcale nie są pieniądze. Przynajmniej nie mają nadrzędnego znaczenia. Motorem ich działań jest przede wszystkim możliwość wykorzystania własnych kompetencji i umiejętności. Wielu założycieli start-upów zdecydowało się na ten krok, ponieważ dostrzegło po prostu lukę na rynku i postanowiło ją wypełnić.

Wśród badanych przedsiębiorców prawie co drugi ma solidne doświadczenie w prowadzeniu własnej lub rodzinnej firmy. Co trzeci porzucił start-up, ale ciągle ma w nim udziały. 37% ankietowany podjęło natomiast wysiłek przejścia na swoje po pracy w korporacji.

B2B to przyszłość

Coraz więcej start-upów z większym przekonaniem sprzedaje swoje produkty firmom. W tym modelu działa aż 83% badanych. To wzrost w porównaniu z poprzednimi latami (76% w 2017 r. i 77% w 2016 r.). Model B2B przynosi wyższe zarobki i szybszy wzrost, podczas gdy model B2C wiąże się z dodatkowymi trudnościami w wejściu na rynek i związanymi z tym nieregularnymi zarobkami. Co czwarty start-up realizuje model B2B2C, który godzi obie te strategie.

W czym się specjalizują start-upy w Polsce?

Najbardziej popularne branże, w których działają polskie start-upy, nie zmieniły się. W dziedzinie big data działa 15% ankietowanych, internetem rzeczy zajmuje się 14% – podobnie jak analityką/ research tools/ business intelligence. Zaraz za nimi znajdują się: fintech, technologie marketingowe, oraz produktywność i zarządzanie (CRM/ERP). W ogonie TOP10 branży start-upowych są także edukacja, narzędzia dla programistów i developerów, uczenie maszynowe, content/ social services.

Ile pieniędzy pozyskały start-upy?

Nowością w tegorocznym raporcie jest zestawienie kwot, jakie polskie start-upy pozyskały od inwestorów venture capital, aniołów biznesu, akceleratorów albo z grantów – tych krajowych i zagranicznych.

Kwota ta wyniosła ponad 170 mln euro, co daje średnio 700 tys. euro finansowania zewnętrznego na jeden start-up. Dokładniejsza analiza pokazuje jednak, że tylko kilkanaście start-upów otrzymało wysokie finansowanie, a znacznie większa liczba innych pozyskała stosunkowo niewielkie kwoty – tylko 6% podmiotów otrzymało ponad 10 mln zł.

59% start-upów nie posiada z kolei żadnego zewnętrznego kapitału. Te podmioty finansują działalność własnym kapitałem (bootstrapping) albo pieniędzmi pozyskanymi od bliskich, znanych w środowisku jako strategia 3xF: „friends, family & fools”.

 


Jeśli masz pomysł na start-up albo prowadzisz firmę, w której chcesz opracowywać innowacyjne rozwiązania, możesz zwiększyć szanse na sukces dzięki projektowi Program Inkubator. Zyskujesz dzięki niemu:

  • praktyczne narzędzia do badania potrzeb rynku i konkurencji,
  • wiedzę o patentach i wzorach przemysłowych,
  • gotową strategię przekształcenia idei w konkretny biznes,
  • dostęp do ekspertów z wielu dziedzin,
  • wsparcie w pozyskaniu finansowania.

Nie zwlekaj – czekamy na ostatnie zgłoszenia. Więcej informacji znajdziesz na stronie: Program Inkubator.

poprzedni wpis
Jak Program Inkubator wspiera start-upowców? Poznaj historię Piotra Janicy

W krótkim wywiadzie Piotr Janica opowiada jak trafił do Parku Interior oraz w jaki sposób skorzystał ze wsparcia oferowanego przez instytucję.

następny wpis
Venture Capital czy Anioły Biznesu – jak finansować start-up?

To pytanie musi sobie zadać każdy początkujący przedsiębiorca - skąd wziąć pieniądze na realizację swojego pomysłu. W branży IT, internetu rzeczy czy rozwiązań w oparciu o big data, research tools i systemy CRM sposobem na pozyskanie środków jest często Venture Capital oraz Anioły Biznesu. Na czym polega takie wsparcie? Wyjaśniamy.

W znalezieniu tego, czego szukasz może pomóć Ci nasza wyszukiwarka.