Plan i konsekwencja wystarczą. Rozmowa z Bartkiem Benewiatem – ekspertem w Programie Inkubator w Park Interior

Bartku, w Programie Inkubator jesteś doradcą ds. reklamy i rozwoju. Co to dokładnie oznacza? Na czym polega twoja pomoc?
Przede wszystkim jestem konsultantem w tematach marketingowych, czyli w naszej agencji analizujemy i konsultujemy to, co do tej pory wnioskodawcy czy start-upy wykonały. Podpowiadamy, w jakich elementach mogą poprawić swoje działania, a także wskazujemy, na co mogą zwrócić uwagę kolejni klienci czy kolejni inwestorzy w danym start-upie. Sprawdzamy jak opakowują się firmy, jakie mają moce przerobowe, jakie mają umiejętności i dostosowujemy rozwiązania pod ich konkretne potrzeby i możliwości. Wszystko wokół marketingu.
Masz doświadczenie we współpracy z początkującymi przedsiębiorcami. Jesteś ekspertem Parku Interior, prowadzisz agencję marketingową, a także darmowe konsultacje marketingowe dla przedsiębiorców. Jak oceniasz działania lubuskich firm w zakresie promocji? Czy są przygotowani do prowadzenia działań marketingowych? Czy widzisz jakieś elementy wspólne?
Jeżeli mówimy o młodych firmach, to po udziale w Programie Inkubator, ale też po naszych konsultacjach widzimy, że głównym problemem lubuskich firm jest to, że nie wierzą we własne umiejętności. Chcą dużo rzeczy zlecać na zewnątrz. Myślę, że w każdym z tych przypadków wystarczy trochę więcej uwagi i wiedzy, by wypromować mocniej swój produkt czy przedstawić go bardziej atrakcyjnie.
To, co często się powtarza, to brak wstępnego planu i konsekwencji. Plan, harmonogram i konsekwencja to jest coś, na co zawsze zwracam uwagę i co bardzo ułatwia działania każdej osobie i firmie, które rozpoczynają swoją przygodę z biznesem i marketingiem. Zazwyczaj mają one misję, wiedzą jaki cel chcą osiągnąć, ale od razu zakładają, że nie mogą tego dokonać sami, potrzebują wsparcia, budżetu. W marketingu natomiast wcale nie tak trudno jest wykonać pewne zadania samodzielnie i fajnie przedstawić swój pomysł.
W marketingu internetowym ważny jest wybór odpowiednich kanałów, za pomocą których firma może komunikować swoje wartości, idee, a także nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Z jakich kanałów firmy wchodzące na rynek mogą albo powinny korzystać?
Przede wszystkim z mediów społecznościowych, które idealnie nadają się do tego, żeby promować produkt, ideę albo testować pomysł, nawet bez jeszcze gotowego produktu czy usługi. Możemy dzięki nim sprawdzić jak zareaguje nasz potencjalny odbiorca, odpalić proste kampanie, które pomogą zweryfikować czy jesteśmy w stanie coś sprzedać, czy zainteresujemy odbiorców i jak dużą grupę zainteresujemy.
Ważna jest też strona internetowa promująca markę, produkt czy usługę. To miejsce, gdzie możemy mówić o sobie w taki sposób, w jaki chcemy, bez żadnych ograniczeń czy zasad wprowadzanych przez właścicieli portali społecznościowych.
Dla start-upów natomiast bardzo ciekawą opcją jest crowdfounding, czyli zbiórka pieniędzy w Internecie. Można go świetnie wykorzystać jako marketingowy element strategii. Nawet jeśli nie uda się zebrać potrzebnej kwoty do uruchomienia start-upu, to i tak materiały, które przygotujemy na ten cel, spowodują, że dowie się o pomyśle więcej osób. Nie mówiąc o tym, że dokładnie sprawdzimy, czy ludzie są w ogóle zainteresowani naszym pomysłem i to całkowicie bezkosztowo.
Co doradziłbyś startującym firmom, które jeszcze nie mają gotowego produktu, ale już chciałyby pojawiać się w mediach społecznościowych i w świadomości odbiorców? Co mogą publikować na swoich stronach internetowych i profilach społecznościowych? Jak ograć firmę bez produktu?
Doskonałym narzędziem do tego są wspomniane już media społecznościowe, w których można pokazać cały proces powstawania produktu, kolejne etapy prowadzonych badań, prototypy. Można także przekazywać idee, wartości i szerzej omówić, co produkujemy, dla kogo i dlaczego ten produkt jest ważny, jakie rozwiązuje problemy.
Może do tego służyć też oczywiście strona internetowa, natomiast w mediach społecznościowych z pewnością łatwiej te treści przekazać dalej, skupić wokół nich użytkowników, zbudować społeczność.
W sieci formą mówienia o produkcie jest content, który można rozumieć na różne sposoby. Mamy wideo, treści pisane, grafiki. Jakiego rodzaju content w Twojej ocenie jest w tej chwili najbardziej wartościowy?
Taki, który możemy sprawnie i naturalnie wyprodukować. Po prostu. Jeżeli posługujemy się telefonem i nie mamy problemu z tym, żeby występować i pokazywać swoją twarz, naturalnym wyborem będzie wideo. Jeśli ktoś lepiej posługuje się pakietem Adobe czy darmowymi programami do tworzenia grafik, jak Canva, to warto poświęcić czas i przygotować oprawę wizualną. Coraz bardziej popularne są też podcasty, czyli rozmowy audio, gdzie nie musimy pokazywać twarzy, ale możemy ogrywać siebie jako eksperta w danej dziedzinie. Służą do tego także wpisy blogowe i artykuły.
Jeśli żadne z tych rozwiązań nam nie pasuje, jest jeszcze inna droga. Zajmuje ona więcej czasu, ale z pewnością się sprawdzi. Jest nią zdobycie partnerów, którzy prowadzą własne kanały komunikacji, podcasty, blogi zbliżone tematycznie do naszej branży i publikowanie contentu za ich pośrednictwem. To dobry sposób na szybkie dotarcie do grupy docelowej i rozpowszechnienie wiedzy o swoim pomyśle, produkcie czy usłudze.
Dlaczego ludzie boją otwierać firmy?
Nie mam pojęcia. To nie jest nic trudnego. Szczególnie zachęcałbym do tego młodych ludzi, którzy są często bardziej odważni. Firma to nie jest nic strasznego. Jeśli się nie uda to nic się nie dzieje, bo co złego może się tak naprawdę wydarzyć? Natomiast jak już tę firmę założymy i będziemy ją prowadzić konsekwentnie i z jakimkolwiek planem, to są duże szanse, że się powiedzie.
Skąd młodzi i początkujący przedsiębiorcy mogą czerpać wiedzę o zakładaniu i rozwoju firmy?
Bardzo dużo wiedzy jest dostępnej całkowicie darmowo i jestem zdziwiony, że ludzie jeszcze z niej nie korzystają. Nie mam tutaj na myśli szkół czy studiów czy nawet znajomych, bo nie każdy ma wokół siebie osoby posiadające biznes. Z pewnością odradzam rozmowy z rodzicami, którzy nigdy nie prowadzili działalności i całe życie pracowali na etacie. Mam natomiast na myśli treści dostępne w Internecie. Podcasty, wideo na YouTubie, artykuły.
Przedsiębiorcy mogą korzystać też z branżowych konferencji, darmowych spotkań z przedsiębiorcami, spotkań networkingowych, gdzie ewidentnie wszyscy oczekują zadawania pytań. Jest to przestrzeń, gdzie można zadać każde, nawet najgłupsze pytanie i otrzymać odpowiedź, która rozwieje nasze wątpliwości.
Warto brać też udział w projektach, konsultacjach i programach, jak właśnie Program Inkubator, gdzie uczestnicy otrzymują darmowy dostęp do wiedzy ekspertów z przeróżnych dziedzin. Są to doradcy z ogromnym doświadczeniem, skupieni wokół Parku Interior, przestrzeni, gdzie panują naprawdę sprzyjające warunki do rozwoju technologii i innowacji. Tu praktycznie nie ma rzeczy niemożliwych.
Jeśli chodzi o darmowe źródła, to oczywiście polecam również wspomniane już darmowe konsultacje marketingowe Dobrze Wiedzieć, które organizujemy raz w miesiącu jako agencja marketingowa i na których rozmawiamy z przedsiębiorcami o ich biznesie, doradzając, inspirując i zachęcając do podejmowania samodzielnych działań marketingowych.
Bartek Benewiat
Specjalista ds. reklamy i rozwoju
Autor i pomysłodawca studia Reprezentuj.com. Manager z wieloletnim doświadczeniem w branży eventowej i reklamowej. 15 lat doświadczenia, jako manager restauracji, klubów muzycznych i manager wytwórni muzycznej-wydawniczej. Wieloletnie stanowisko managerskie w drukarni cyfrowej. Organizator wielu koncertów i wydarzeń. Odpowiedzialny za organizację i realizację takich koncertów jak Kult, Myslowitz, T-Love. Zdobyte doświadczenie pozwala mu skutecznie zarządzać pracą zespołu, organizować i budować jego struktury, a także koordynować i tworzyć kanały komunikacji z klientami.
A zespół Reprezentuj.com z którym pracuje Bartek wspiera lokalny biznes poprzez wybór, odpowiednie przygotowanie i realizację strategii marketingowej i komunikacyjnej. Znajomość regionu pozwala im dobrać najbardziej optymalne narzędzia do potrzeb danej marki. Dużą częścią pracy studia Reprezentuj.com jest także edukacja klientów w dziedzinie marketingu oraz nowoczesnych form reklamy, ich celów i korzyści, mająca na celu zwiększanie świadomości i wdrażanie przemyślanych, skutecznych działań sprzedażowych.
poprzedni wpis
Inżynieria odwrotna
Skanowanie 3D jest coraz bardziej popularną metodą wykorzystywaną w kontroli jakości. Szybko okazało się jednak, że cyfrowe obrazy uzyskane przez skanowanie 3D można wykorzystać do odtwarzania elementów nie posiadających dokumentacji technicznej pozwalającej na ich produkcję. W ten sposób skanery 3D stały się wręcz nieodzownym narzędziem w Inżynierii odwrotnej (ang. Reverse Engineering).
następny wpis
Transfer wiedzy i technologii w biznesie. Rozmowa z Karolem Dąbrowskim
O transferze wiedzy i technologii mówi się ostatnio bardzo dużo, ale co to tak naprawdę oznacza? W jaki sposób przedsiębiorcy mogą z niego skorzystać, by rozwijać swój biznes? Nasz ekspert w temacie, Karol Dąbrowski, rozwiewa wszelkie wątpliwości.
W znalezieniu tego, czego szukasz może pomóć Ci nasza wyszukiwarka.